Svar: På langtur
9. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Gitte
Tak for dine altid dejlige korte og præcise spørgsmål :)
Det anbefales at børn sættes i en autostol, der passer til barnets alder og størrelse. I autostolen bør barnet sidde fastspændt med ryggen til kørselsretningen og det er den absolut sikreste stilling i tilfælde af et sammenstød, fordi kraftpåvirkningen bliver fordelt over hele barnets ryg og baghoved.
Man placerer autostolen på bagsædet ved hjælp af den almindelige 3-punktssele. Den kan dog også placeres på forsædet, men kun hvis der IKKE er airbag - eller airbag'en er slået fra.
I Danmark bruger man også en boxette, som er en slags lift med indbyggede seler - det må være noget i den stil I har brugt indtil videre. Boxetten er ikke lige så sikker som autostolen, bla. fordi barnet ligger på tværs af kørselsretningen og derfor anbefaler Rådet for Større Færdselssikkerhed at man kun bruger boxette, hvis barnet af en eller anden grund ikke er i stand til at sidde i en babyautostol.
Så I forhold til Emilie og den alder hun har nu, så vil jeg anbefale jer at skifte til en rigtig autostol.
Der sker ikke spor ved at hun sidder i stolen et par timer, hvis man skal på en længere tur. Man skal naturligvis holde pauser undervejs, hvis man kører meget langt og det er en god idé at du lige en gang imellem sætter hånden ind under numsen på hende og løfter lidt, så hun får en lille smule stillingsskift. Men ellers er hun så stor nu, at hun nok skal sige til, hvis hun ikke gider sidde mere i stolen og har brug for at komme ud og få stillingsskift :)
Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.
For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.
Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er lovlige.
Mange nye biler har Isofixbeslag på bagsædet. Det er to små metalbøjler, der sidder skjult mellem ryglænet og sædet. Det gør det let at montere stolen rigtig og hvis ens bil har isofixbeslag, så anbefales det at man køber en Isofixstol.
Du skal vælge en stol beregnet til børn fra 9-18 kg, det svarer til at du kan bruge stolen frem mod at hun er 3-4 år. Mange forældre er bekymrede for at barnet kommer til at sidde med bøjede ben og at det vil være ubehageligt for barnet, men ifølge Rådet for Større sikkerhed, tager barnet ingen skade af at sidde med bøjede ben i en bagudvendt autostol og skal man på en lang tur, må man holde pause undervejs.
Hvis I kører om natten, må I finde en stol, som kan tippes, så hun kan ligge mere ned og bedre sove undervejs.
Jeg håber du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske